Stilurile de atașament
Material
tradus și adaptat de Corina Paica, psiholog clinician și consilier autonom
Bordul științific editorial:
Conf. Univ. dr. Elena Otilia Vladislav
Lector Univ. Asociat Dr.Gabriela Marc
Bordul științific editorial:
Conf. Univ. dr. Elena Otilia Vladislav
Lector Univ. Asociat Dr.Gabriela Marc
Imagine preluată de www. peevolvingminds.org.uk |
Termenului de ataşament nu i se pot
atribui termeni precum pozitiv-negativ, bun, intens, puternic sau slab. În
schimb în ceea ce priveşte teoria ataşamentului se folosesc termenii ce
corespund formelor de ataşament, cu referire la cele două mari categorii:
securizat-insecurizat, organizat sau dezorganizat.
Chiar dacă în general se vorbește despre
relaţia de atașament dintre mamă și copil,
ataşamentul este manifestat şi în raport cu tatăl; mai mult decât atât legătura
de ataşament a copilului poate fi de un anumit tip cu mama şi de alt tip cu
tatăl, spre exemplu: securizat cu mama şi insecurizat cu tatăl. De asemenea un
părinte sau un îngrijitor poate avea un ataşament securizat cu un copil şi
ambivalent sau evitant cu altul. Precum şi un adult poate avea un ataşament
ambivalent cu partenerul de viaţă şi un raport securizat cu un alt adult cu
care are o relaţie semnificativă.
În
funcţie de modul în care se comporta copilul au fost reliefate patru tipuri de
atașament: atașamentul securizant, atașamentul insecurizant evitant,
atașamentul insecurizant ambivalent și atașamentul dezorganizat. Copiii din
categoria atașamentului securizant caută contactul cu părintele în
momentul în care se simt ameninţaţi, protestează în momentul separării şi se
relaxează de îndată ce părintele se întoarce. Specialiștii au constatat că
părinţii acestor copii sunt atenţi la nevoile copiilor lor.
Prin
urmare, această formă de ataşament este de dorit, corespunzând unui legături
organizate, având o bază de securitate care va susţine explorarea,
experimentarea, concentrarea atenţiei asupra învăţării şi deschiderea către
nou. Copiii sunt reconfortaţi şi reasiguraţi de către mamă, ei revin către o
bază de securitate unde primesc un răspuns sensibil şi adecvat nevoilor lor,
după care se relansează într-o nouă explorare a mediului, într-un demers ce
reflectă autonomia. Copiii cu un ataşament securizat se liniştesc repede şi se
consideră că la baza acestuia au stat nenumărate momente când copilul a primit
răspunsuri adecvate din partea mamei la nivel de conţinut, la nivel de ritm şi
intensitate.
D.
J. Wallin (2014) consideră că un comportament ce favorizează atașamentul
securizant se caracterizează prin sensibilitate, acceptare şi nu respingere,
cooperare şi nu control, precum şi prin disponibilitate emoţională. De
asemenea, unii cercetători au analizat comportamentul părinţilor în raport cu
aceşti copii cu un ataşament securizat şi în urma interviului au distins două
categorii de părinți: categoria părinţilor care puteau reflecta asupra
legăturilor de ataşament și categoria părinţilor care aveau un ataşament
securizat dobândit ulterior, datorat unor legături cu alţi îngrijitori: bonă,
educatori, prieteni sau partenerilor de viaţă, terapeuţi.
Preluat de pe https://www.youtube.com/watch?v=NhUSA5CrYVk
Preluat de pe https://www.youtube.com/watch?v=NhUSA5CrYVk
Atașamentul
insecurizant evitant a fost observat prin disconfortul minim sau lipsa
supărării în momentul separării de părinte. După întâlnire, copiii evitau
contactul cu acesta chiar dacă părintele încerca în mod repetat să
restabilească contactul. Din punctul de vedere al exprimării afectelor, copiii
cu ataşament evitant sunt inexpresivi, nu arată nici supărare, mirare,
nelinişte la episoadele de separare, şi nu manifestă bucurie la reîntâlnirea cu
părintele.
Există o neutralitate, o expresie plată,
uniform afectivă indiferent de momentul, contextul de viaţă sau relaţional în
care se află copilul. Pentru a nu trăi în mod repetat dezamăgirea lipsei de
răspuns din partea părintelui său, copilul se apără prin acest mecanism de
evitare a ataşării.
În
cea de-a treia formă a atașamentului intră copiii descriși ca fiind ambivalenţi
sau anxioşi și care manifestau un stres notabil după plecarea părintelui
şi, deşi caută contactul cu părintele, după ce acesta revine, nu se relaxează.
Ei continuă să plângă sau să se agite, căutând contactul fizic şi respingându-l
în acelaşi timp. Comportamentul părinţilor copiilor ambivalenţi este
caracterizat prin insensibilitate. La fel ca în cazul copiilor evitanţi, mamele
nu răspund adecvat copiilor, fără însă să existe o respingere verbală sau
fizică. Sensibilitatea maternă scăzută şi răspunsurile neajustate oferite
copilului ori prezenţa unor răspunsuri oferite ocazional sau imprevizibil,
determină o lipsă de preocupare a copiilor pentru explorarea mediului, pentru
joc dar copilul este preocupat de prezenţa mamei sau a locului unde aceasta se
află.
În
ceea ce privește copiii cu atașament dezorganizat, în cazul acestora
sunt prezenți indicatori comportamentali de evitare, rezistență și opoziție.
Copilul se confruntă cu un conflict nerezolvabil, de aprobare a figurii de
atașament care este cauza anxietății sale. Sărăcia, bolile psihice, dependenţa
faţă de alcool sau alte substanţe, violenţa sunt factori importanţi de risc în
dezvoltarea unui ataşament dezorientat, precum şi interacţiunile în care
copilul resimte stări de frică faţă de figura de ataşament (Zeanah &
Gleason, 2015).
Dezvoltarea unui atașament sigur cu
copilul îl ajută în multe feluri. Copiii care au o legătură puternică cu un
părinte/ tutore au mai multe șanse să aibă stima de sine și încrederea în sine
mai bune, să funcționeze mai bine în școală, să aibă relații pozitive și să
gestioneze stresul.
Imagine preluată de pe www.easel.ly |
În continuare sunt prezentate câteva moduri de a consolida atașamentul
securizant al copilului:
1. Fiți de încredere
Copilul trebuie să vă vadă ca un „loc
sigur”. Oferiți-i confortul ori de câte ori este bolnav, rănit sau supărat. Fiți
disponibil/ă fizic cât mai des. Când copilul se simte în siguranță, el poate
explora lumea singur, știind că se pot întoarce la dumneavoastră pentru
securitate și confort atunci când are nevoie.
2.
Fiți atenți
Descoperiți
activități de care vă puteți bucura împreună cu copilul, jucați-vă jocuri,
discutați și ascultați interesele sale. Nu forțați un tip specific de
interacțiune în funcție de nevoile dumneavoastră. Aceste activități nu necesită
o perioadă mare de timp, dar sunt importante afecțiunea și atenția nedivizată.
Contactul vizual, căldura, atingerea și zâmbetele vor ajuta la crearea de
atașament în timpul acestor interacțiuni.
3.
Fiți previzibili
Copiii
au nevoie de rutină pentru a se simți în siguranță. A avea o rutină pentru
mese, culcare și orice altă activitate regulată ajută copilul să-și stabilească
autodisciplina și securitatea. Știind ce urmează le permite copiilor să înceapă
următorul pas în rutină singuri, încurajându-și independența.
4.
Fiți înțelegători în timpul separării
Atunci
când lăsați copilul cu altcineva, stabiliți o rutină de revedere. Această
predictibilitate îl ajută să se simtă în siguranță. Este de înțeles ca el să
fie nesigur, dar probabil că vă va imita comportamentul. Dacă este posibil, obișnuiți-l
treptat să petreacă timpul fără dumneavoastră, crescând încet durata în care nu
sunteți lângă el. Majoritatea educatorilor permit părinților să stea cu copilul
pentru a ajuta la tranziție. Unii copii beneficiază de o păturică sau de o
jucărie familiară.
Stabilirea
unui atașament puternic este extrem de benefică pentru copii, pe măsură ce
cresc. Oferirea de securitate, căldură și rutină îi permite acestuia să se
simtă în siguranță și încrezător atunci când explorează lumea singur.
Preluat de pe https://www.youtube.com/watch?v=WjOowWxOXCg
Bibliografie
Myers, R. (2018). How to
Develop Attachment with a Child.
https://childdevelopmentinfo.com/development/how-to-develop-attachment-with-a
child/#gs.54iq1n accesat la data de
02.05.2020, ora 7 PM.
Wallin, D. J. (2014). Atașamentul în psihoterapie. București: Ed. TREI.
Zeanah, C. H., Gleason, M. M. (2015). Attachment disorders in early
childhood- clinical presentation, causes, correlates and treatment. Journal of child psychology and psychiatry,
56(3), 207-222.
Comentarii
Trimiteți un comentariu