Implicațiile psihologice ale folosirii tehnologiei în timpul pandemiei COVID-19


Articol realizat de Marinela-Elena Sava, Psiholog clinician sub supervizare

imagine preluată de pe https://www.frontiersin.org

 
Desfășurarea lecțiilor online, nevoia de a menține legătura cu cei dragi sau telemunca sunt câteva dintre situațiile în care suntem nevoiți să folosim tehnologia în această perioadă. În același timp, întrucât tehnologia este tot mai prezentă în viața noastră, acest lucru a determinat și schimbarea rutinei și adoptarea de noi roluri, fapt care este însoțit de stres, oboseală și un grad de responsabilitate mai ridicat. Vă invit să descoperim împreună cum anume impactează tehnologia viața individului.
În rândul copiilor și adolescenților, folosirea tehnologiei este însoțită de o multitudine de nevoi și stări, precum: nevoia de a primi ajutor, de a comunica și totodată, anxietate, nesiguranță, confuzie și panică. Copiii solicită o atenție mai mare părinților pentru a le veni în ajutor când trebuie să încarce temele pe platformă sau să intre la lecțiile online, se simt obosiți pentru că sunt nevoiți să petreacă mai mult timp în fața calculatorului și să depună mai mult efort pentru a-și finaliza sarcinile școlare.
Teama că nu se pot descurca să folosească tehnologia îi poate face pe aceștia să refuze să participe la activitățile din mediul online, ceea ce poate genera o stimă de sine scăzută, izolare socială și dependență față de adult pentru a reuși.
Întrucât, copii poartă înăuntrul lor multe credințe eronate despre ei înșiși, deoarece aceștia nu au abilitatea cognitivă de a face diferența între ceea ce este corect și ceea ce nu este, iar aceste mesaje negative nu fac altceva decât să inhibe o creștere sănătoasă, este foarte important să ajutați copilul să dezvolte un simț puternic al sinelui care îi va oferi o stare de bine, sentimente pozitive față de sine și resursele necesare pentru a face față provocărilor la care tehnologia îl supune. Pentru toate acestea, este necesar să fie stabilit un contact bun cu cei din jur și să stăpânească diverse deprinderi.
În această perioadă, copiii au nevoie să dezvolte deprinderea de a folosi tehnologia așa cum le este solicitat pentru a-și desfășura cu bine activitatea școlară. Una dintre cele mai importante componente a stăpânirii unei deprinderi este străduința, care odată cu fiecare experiență de stăpânire a deprinderii dezvoltă și capacitatea de a face față frustrării. Când reușește să facă acest lucru atunci apare stăpânirea deprinderii. În acest proces este important ca părintele să facă diferența între străduință și frustrare și să-i ofere copilului ocazia de a-și atinge obiectivul fără a interveni. Pentru a atinge reușita, copilul are nevoie de a i se arăta pașii necesari pentru îndeplinirea acesteia și mai apoi, cu supravegherea adultului, să exerseze singur până la reușită. Numai atunci când copilul va putea să experimenteze faptul de a se strădui și va primi susținerea părintelui atunci când frustrarea apare, va ajunge să obțină sentimentul minunat care vine odată cu stâpânirea deprinderii. Stăpânirea deprinderii de a folosi tehnologia are avantaje atât asupra copilului, cât și asupra adultului care îl îngrijește. Copilul va fi mulțumit de sine și va deveni autonom în folosirea acesteia, iar adultul se poate ocupa de celelalte responsabilități pe care le are.
Imagine preluată de pe www.pinterest.com

În ceea ce-i privește pe adolescenți, cei mai mulți dintre ei reușesc să se descurce singuri să folosească tehnologia, însă din perspectiva lor dificultățile sunt altele. Concret, la aceștia poate să crească vulnerabilitatea din perspectiva informațiilor pe care ei aleg să le publice pe diferite site-uri de socializare și din acest motiv este important să discutați cu aceștia despre pericolele din mediul online și totodată, despre standardele pe care trebuie să le aibă în vedere atunci când vine vorba să comunice în online. Unul dintre cele mai întâlnite comportamente riscante în interacțiunea online este cel specific cyberbulling-ului, comportament care constă în răspândirea minciunilor sau postarea unor fotografii jenante ale unei persoane în mediul online, transmiterea de mesaje supărătoare sau de amenințări, copierea identității unei persoane etc. Pentru a-i îndruma și proteja pe adolescenți cu privire la comportamentul lor online este important ca aceștia să aibă o relație bună cu adulții, astfel încât să le poată vorbi despre episoadele de bullying care se petrec pe internet și adulții să le ofere sprijin, înțelegere și ajutor să înfrunte situația, nu acuzații.

Imagine preluată de pe www.pinterest.com
Imagine preluată de pe www.pinterest.com
Deși tuturor ne place să credem că o persoană pe care o cunoaștem nu ar face niciodată ceva care să compromită atât propria siguranța, cât și pe cea a altei persoane, adevărul este că orice persoană poate fi implicată într-o situație delicată din diverse motive. Pericolul este real și există posibilitatea ca persoanele implicate să dezvolte dificultăți emoționale și de siguranță mintală. Adolescenții caută validare în mediul exterior, încrederea lor în sine este fragilă și la fel și raportarea la propria persoană și din acest motiv  este important să  fim deschiși cu ei, să le exprimăm disponibilitatea noastră de a vorbi cu ei despre emoții, valori și despre ceea ce este important pentru ei. În definitv, rolul adulților este de a-i ajuta pe tineri să conștientizeze care sunt consecințele comportamentelor și de a-i îndruma spre repararea acestora și să nu mai repete comportamentul.
În rândul adulților, folosirea tehnologiei își pune amprenta diferit, deoarece în această perioadă i-a determinat să adopte diverse roluri, ajutor de profesor, terapeut, supraveghetor fiind câteva dintre ele. Pe lângă aceste roluri, pe care suntem nevoiți să le jucăm simultan, suntem nevoiți să ne împărțim între activitățile casnice și cele profesionale. Volumul de muncă crescut, implicarea mai mare în activitatea școlară a copiilor și adolescenților și nevoia de a le explica acestora care sunt regulile după care trebuie să funcționeze în mediul online și pericolele pe care le pot întâmpina își pun amprenta asupra propriei persoane, însă și în interacțiunile cu ceilalți. Ne putem simți epuizați, irascibili, stresați și deși nu ne dorim, ajungem să fim indisponibili pentru ceilalți. Nu reușim să ne conectăm nici cu propria persoană, dar nici cu cei dragi, deoarece ne lăsăm acaparați de obligațiile pe care trebuie să le îndeplinim și să le adaptăm în mediul online pentru a ne asigura că lucrurile continuă să meargă.
Pentru sănătatea fizică și mintală, este foarte important să echilibrăm balanța dintre folosirea tehnologiei și timpul petrecut departe de tehnologie.
În acest sens, vă propun să echilibrați balanța prin stabilirea unui program care să cuprindă timpul necesar pentru desfășurarea activităților în online și cel pe care îl petreceți departe de tehnologie atât pentru activitățile care nu necesită folosirea ei, cât și pentru a vă relaxa.  

Tu cum reușești să echilibrezi balanța dintre folosirea energiei și timpul petrecut departe de ea?
Bibliografie selectivă:
Oaklander, V., Comoara ascunsă: o hartă către sinele copilului. trad. din lb. engleză:  Chicu, T., București, Editura Herald, 2018.
Oaklander, V., Ferestre către copiii noștri; Gestalt-terapie pentru copii și adolescenți. trad. din lb. engleză:  Chicu, T., București, Editura Herald, 2015.
Whitson, S., Fenomenul bullying: 8 strategii pentru a-i pune capăt. Trad. Din lb. Engleză: Moisescu, S., București, Editura Herald, 2017.


Bordul științific editorial: 
Conf. Univ. Dr. Elena-Otilia Vladislav
Lector Univ. Asociat Dr. Gabriela Marc

Comentarii

  1. Eu încerc să echilibrez balanța pentru mine si copilul meu prin nefolosirea tehnologiei în timpul liber. Suntem nevoiți în timpul săptămânii să o folosim, însă în weekend gătim împreună, pictăm sau ne jucăm în grădina casei.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Laboratorul de cercetare

Idei de jocuri și activități pentru copii

Atașamentul și conectarea la adolescenți