Implicațiile psihologice ale folosirii tehnologiei în timpul pandemiei COVID-19
Articol realizat de Marinela-Elena Sava, Psiholog
clinician sub supervizare
imagine preluată de pe https://www.frontiersin.org |
Desfășurarea
lecțiilor online, nevoia de a menține legătura cu cei dragi sau telemunca sunt
câteva dintre situațiile în care suntem nevoiți să folosim tehnologia în
această perioadă. În același timp, întrucât tehnologia este tot mai prezentă în
viața noastră, acest lucru a determinat și schimbarea rutinei și adoptarea de
noi roluri, fapt care este însoțit de stres, oboseală și un grad de
responsabilitate mai ridicat. Vă invit să descoperim împreună cum anume
impactează tehnologia viața individului.
În
rândul copiilor și adolescenților, folosirea tehnologiei este însoțită de o
multitudine de nevoi și stări, precum: nevoia de a primi ajutor, de a comunica
și totodată, anxietate, nesiguranță, confuzie și panică. Copiii solicită o
atenție mai mare părinților pentru a le veni în ajutor când trebuie să încarce
temele pe platformă sau să intre la lecțiile online, se simt obosiți pentru că
sunt nevoiți să petreacă mai mult timp în fața calculatorului și să depună mai
mult efort pentru a-și finaliza sarcinile școlare.
Teama că nu se pot descurca
să folosească tehnologia îi poate face pe aceștia să refuze să participe la
activitățile din mediul online, ceea ce poate genera o stimă de sine scăzută,
izolare socială și dependență față de adult pentru a reuși.
Întrucât, copii
poartă înăuntrul lor multe credințe eronate despre ei înșiși, deoarece aceștia
nu au abilitatea cognitivă de a face diferența între ceea ce este corect și
ceea ce nu este, iar aceste mesaje negative nu fac altceva decât să inhibe o
creștere sănătoasă, este foarte important să ajutați copilul să dezvolte un
simț puternic al sinelui care îi va oferi o stare de bine, sentimente pozitive
față de sine și resursele necesare pentru a face față provocărilor la care
tehnologia îl supune. Pentru toate acestea, este necesar să fie stabilit un
contact bun cu cei din jur și să stăpânească diverse deprinderi.
În această
perioadă, copiii au nevoie să dezvolte deprinderea de a folosi tehnologia așa
cum le este solicitat pentru a-și desfășura cu bine activitatea școlară. Una
dintre cele mai importante componente a stăpânirii unei deprinderi este
străduința, care odată cu fiecare experiență de stăpânire a deprinderii
dezvoltă și capacitatea de a face față frustrării. Când reușește să facă acest
lucru atunci apare stăpânirea deprinderii. În acest proces este important ca
părintele să facă diferența între străduință și frustrare și să-i ofere
copilului ocazia de a-și atinge obiectivul fără a interveni. Pentru a atinge
reușita, copilul are nevoie de a i se arăta pașii necesari pentru îndeplinirea
acesteia și mai apoi, cu supravegherea adultului, să exerseze singur până la
reușită. Numai atunci când copilul va putea să experimenteze faptul de a se strădui
și va primi susținerea părintelui atunci când frustrarea apare, va ajunge să
obțină sentimentul minunat care vine odată cu stâpânirea deprinderii.
Stăpânirea deprinderii de a folosi tehnologia are avantaje atât asupra
copilului, cât și asupra adultului care îl îngrijește. Copilul va fi mulțumit
de sine și va deveni autonom în folosirea acesteia, iar adultul se poate ocupa
de celelalte responsabilități pe care le are.
În
ceea ce-i privește pe adolescenți, cei mai mulți dintre ei reușesc să se
descurce singuri să folosească tehnologia, însă din perspectiva lor
dificultățile sunt altele. Concret, la aceștia poate să crească
vulnerabilitatea din perspectiva informațiilor pe care ei aleg să le publice pe
diferite site-uri de socializare și din acest motiv este important să discutați
cu aceștia despre pericolele din mediul online și totodată, despre standardele
pe care trebuie să le aibă în vedere atunci când vine vorba să comunice în
online. Unul dintre cele mai întâlnite comportamente riscante în interacțiunea
online este cel specific cyberbulling-ului, comportament care constă în răspândirea
minciunilor sau postarea unor fotografii jenante ale unei persoane în mediul
online, transmiterea de mesaje supărătoare sau de amenințări, copierea
identității unei persoane etc. Pentru a-i îndruma și proteja pe adolescenți cu privire
la comportamentul lor online este important ca aceștia să aibă o relație bună
cu adulții, astfel încât să le poată vorbi despre episoadele de bullying care
se petrec pe internet și adulții să le ofere sprijin, înțelegere și ajutor să
înfrunte situația, nu acuzații.
Imagine preluată de pe www.pinterest.com
Deși tuturor ne place să credem că o persoană
pe care o cunoaștem nu ar face niciodată ceva care să compromită atât propria
siguranța, cât și pe cea a altei persoane, adevărul este că orice persoană
poate fi implicată într-o situație delicată din diverse motive. Pericolul este
real și există posibilitatea ca persoanele implicate să dezvolte dificultăți
emoționale și de siguranță mintală. Adolescenții caută validare în mediul
exterior, încrederea lor în sine este fragilă și la fel și raportarea la
propria persoană și din acest motiv este
important să fim deschiși cu ei, să le exprimăm
disponibilitatea noastră de a vorbi cu ei despre emoții, valori și despre ceea
ce este important pentru ei. În definitv, rolul adulților este de a-i ajuta pe
tineri să conștientizeze care sunt consecințele comportamentelor și de a-i
îndruma spre repararea acestora și să nu mai repete comportamentul.
În
rândul adulților, folosirea tehnologiei își pune amprenta diferit, deoarece în
această perioadă i-a determinat să adopte diverse roluri, ajutor de profesor,
terapeut, supraveghetor fiind câteva dintre ele. Pe lângă aceste roluri, pe
care suntem nevoiți să le jucăm simultan, suntem nevoiți să ne împărțim între
activitățile casnice și cele profesionale. Volumul de muncă crescut, implicarea
mai mare în activitatea școlară a copiilor și adolescenților și nevoia de a le
explica acestora care sunt regulile după care trebuie să funcționeze în mediul
online și pericolele pe care le pot întâmpina își pun amprenta asupra propriei
persoane, însă și în interacțiunile cu ceilalți. Ne putem simți epuizați,
irascibili, stresați și deși nu ne dorim, ajungem să fim indisponibili pentru
ceilalți. Nu reușim să ne conectăm nici cu propria persoană, dar nici cu cei
dragi, deoarece ne lăsăm acaparați de obligațiile pe care trebuie să le
îndeplinim și să le adaptăm în mediul online pentru a ne asigura că lucrurile
continuă să meargă.
Pentru sănătatea fizică
și mintală, este foarte important să echilibrăm balanța dintre folosirea
tehnologiei și timpul petrecut departe de tehnologie.
În acest sens, vă
propun să echilibrați balanța prin stabilirea unui program care să cuprindă
timpul necesar pentru desfășurarea activităților în online și cel pe care îl
petreceți departe de tehnologie atât pentru activitățile care nu necesită
folosirea ei, cât și pentru a vă relaxa.
Tu cum reușești să
echilibrezi balanța dintre folosirea energiei și timpul petrecut departe de ea?
Bibliografie
selectivă:
Oaklander, V., Comoara ascunsă: o hartă către sinele
copilului. trad. din lb. engleză:
Chicu, T., București, Editura Herald, 2018.
Oaklander, V., Ferestre către copiii noștri;
Gestalt-terapie pentru copii și adolescenți. trad. din lb. engleză: Chicu, T., București, Editura Herald, 2015.
Whitson, S., Fenomenul bullying: 8 strategii pentru a-i
pune capăt. Trad. Din lb. Engleză: Moisescu, S., București, Editura Herald,
2017.
Bordul științific editorial:
Conf. Univ. Dr.
Elena-Otilia Vladislav
Lector
Univ. Asociat Dr. Gabriela Marc
Eu încerc să echilibrez balanța pentru mine si copilul meu prin nefolosirea tehnologiei în timpul liber. Suntem nevoiți în timpul săptămânii să o folosim, însă în weekend gătim împreună, pictăm sau ne jucăm în grădina casei.
RăspundețiȘtergere