Jocuri părinte-copil pentru crearea unui atașament sigur
Articol realizat de către Neagu Andreea, psiholog clinician și
psihoterapeut
Bordul științific editorial:
Conf. Univ. dr. Elena Otilia Vladislav
Lector Univ. Asociat Dr.Gabriela Marc
Conf. Univ. dr. Elena Otilia Vladislav
Lector Univ. Asociat Dr.Gabriela Marc
Majoritatea acestor jocuri au la baza replicarea interacțiunii timpurii
sănătoase dintre părinte si copil.
In toata aceasta interacțiune,
bebelușul este un partener activ. El se uita intens, cu multa atenție la
părinți si le imita sau oglindește stările sau gesturile. Le arata acestora
prin diverse semnale ca nu se simte bine. Ii invita pe parinti se se joace cu
el atunci cand are nevoie de companie si le arata incantarea sa atunci cand
aceastia vin.
Toata aceasta interacțiune
reciproca in relatia parinte-copil creează acea siguranță menționată anterior,
colaborare, dar si multa plăcere, admirație si iubire intre cei doi, de aceea
si jocurile reparatorii, care pot reface relația de siguranță cu copilul au
elementele acestui tip de interacțiune.
Imagine preluată de pe www.webstockreview.net |
Jocurile părinte-copil care au la baza aceasta interacțiune sunt
următoarele:
-
Jocuri cu reguli si structura: scopul
acestora este de a organiza si structura experiență copilului, prin intermediul
regulilor simple puse de parinte; acestea conduc la crearea ritmului si
predictibilitatii in relatia cu copilul.
Exemple de
astfel de jocuri:
o
Sărituri in brațele părintelui, cu instrucțiuni clare;
o
Cântecele simple, in care sunt incluse numele copilului;
copilul este atins in timp ce părintele cântă;
o
Rutine: jocuri de-a făcutul baie, de mersul la toaleta,
de-a îmbrăcatul;
o
Baloane de sapun: părintele face baloane, iar copilul
este indrumat sa le sparga cu diverse parti ale corpului/ sa le sparga cu
miscari lente/sa le sparga rapid;
o
Prins si aruncat baloane umflate in aer.
o
Jocuri de oglindire si imitare: părintele si copilul se
imita reciproc in mișcări ample, simple, expresivitatea fetei, sunete etc
-
Jocuri de hrănire: scopul
acestora este de a-i transmite copilul iubirea si ideea ca merita sa fie
îngrijit, indiferent de cum se comporta sau cum este ca si persoana. Aceste
jocuri il ajuta pe copil sa fie calm, relaxat.
Exemple de
astfel de jocuri:
o
Masaj si mangaieri cu gesturi
fine, cu povesti sau cuvinte frumoase spuse in timpul atingerilor;
o Cantatul
unor cantece de leagan;
o
Hrănitul copilului in timp ce
este ținut in bratele parintelui sau savuratul împreună a unei gustari
delicioase;
o
Vindecarea unei rani imaginare: parintele
ia mana copilului sau oricare parte a corpului si se preface ca ii da cu o
lotiune/crema speciala astfel incat copilul se va vindeca de orice rana.
o
Pictatul copilului pe fata
o
Crearea de „bijuterii” speciale din
plastilina pentru fiecare;
o
Transformarea copilului in mancare: parintele
ii spune copilului ca va deveni o mancare delicioasa si il „transforma” pe
copil in clatita, pizza, placinta sandvis. Il atinge pe copil si pune
„ingrediente” pe acesta. Daca copilul se simte confortabil, parintele se poate
preface ca il mananca pe copil. Schimba rolurile.
o
Leganat in patura, plimbat cu patura pe podea
-
Jocuri de interacțiune: scopul
acestora este ca parintele sa se conecteze cu copilulul intr-un mod placut,
jucaus, pozitiv, ulterior incurajand copilul sa incerce experiente noi. Pe
parcursul interactiunii, parintele va ajuta copilul sa isi regleze nivelul de
energie si emotional.
Exemple de
astfel de jocuri:
o
cântece, îndeosebi cele cu rima si apoi atingere, oglindirea sunetelor
si mișcărilor copilului
o
Interacțiune la nivelul fetei: părintele
atinge nasul copilului si scoate un sunet amuzant, apoi atinge bărbia copilului
si scoate un sunet serios. Il ghideaza pe copil sa faca aceleasi miscari pe
fata parintelui. Zonele fetei/sunetele pot fi variate.
o
Ridicarea copilul in brate sau pe
picioare, transformarea copilului intr-un „avion”/”balon” si zburat/plutit prin
aer;
o
Părintele si copilul lipesc in diferite zone ale corpului
celuilalt postit-uri/stickere de culori diferite. Isi vor atinge părțile
corpurilor care au postit-uri de aceeași culoare: de exemplu, umăr la umar, nas
la nas, talpi la talpi.
o
Jocuri de-a căluțul, de-a animalele, jocuri in care
parintele si copilul iau diverse roluri si interactioneaza;
o
Crearea unui salut special cu mana sau alte parti ale
corpului.
-
Jocuri de provocare: scopul
acestora este de a-l ajuta pe copil sa isi asume riscuri potrivite pentru
vârstă sa si sa își extinda lumea. Atunci cand castiga abilitati noi, copilul
obtine un simt al competentei si al increderii in sine Sarcini trebuie sa fie
potrivite potrivite, pentru a putea fi atinse de copil. Succesul determina
sentimete de mandrie si implinire, iar esecul, sentimente de rusine, frica,
pierderea stimei de sine. De aceea incurajarea si lauda sunt importante
Exemple de
astfel de jocuri:
o Tinerea
unui balon in aer;
o
Copilul sufla intr-o minge de ping-pong in
timp ce o tine pe burta sa;
o
Parintele creaza un tipar de batut din palme si
copilul imita;
o
„Bătaie” cu bucatele de vata/discuri
demachiante sau lovirea si ruperea hârtiei/ziarelor;
o
Intrecere cu bucatele de vata si paie:
parintele si copilul sufla fiecare cu un pai catre o bucata de vata si se
intrec pana la o linie de final stabilita anterior impreuna;
-
Jocuri non-directive: scopul
acestora este ca părintele sa se lase ghidat de copil si sa urmeze direcția oferita
de acesta, pentru a-i oferi copilului un sentiment de control in relatie si
posibilitaea de a avea optiuni, dar si implinirea nevoii de a fi ascultat si
vazut.
Exemple de
astfel de jocuri pot fi:
o
Jocuri simbolice/proiective in care copilul face scenarii
cu personaje si parintele repeta ceea ce aude de la copil
o
Jocuri simbolice in care copilul ii cere parintelui sa
fie un personaj/sa vorbeasca prin intermediul unui personaj, iar părintele se
lasa ghidat de instructiunile copilului;
o
Jocuri in care părintele răspunde cu același ton verbal
si aceleasi miscari corporale la ceea ce ii propune copilul;
Pe parcursul
unei sesiuni de joaca, este recomandat ca părintele sa aleagă unul sau doua
joculețe din fiecare categorie.
Bibliografie:
-
Phyllis
B. Booth, Ann M. Jernberg (2010). Theraplay. Helping Parents and Children
Build Better Relationships Through Attachment-Based Play. Third Edition.
Jossey-Bass A Wiley Imprint
-
Risë
VanFleet, Andrea E. Sywulak, Cynthia Caparosa Sniscak (2010). Child-Centered Play Therapy. The Guilford
Press
Comentarii
Trimiteți un comentariu