Cum experimentează adolescenții perioada impusă de Pandemia Covid-19?
Articol realizat de către Ana-Maria Corliceanu, Psiholog clinician sub supervizare
Bordul științific editorial:
Conf. Univ. dr. Elena Otilia Vladislav, Lector Univ. Asociat Dr.Gabriela Marc
Conf. Univ. dr. Elena Otilia Vladislav, Lector Univ. Asociat Dr.Gabriela Marc
Imagine preluată de pe https://www.voicesofyouth.org/blog/ |
Sărbătorirea zilei de naștere în
carantină, nevoia de a vorbi cu prietenii
dincolo de un ecran sau de a reîntâlni persoana de care ești îndragostit sunt
doar câteva momente delicate prin care adolescenții ar putea trece. În plus, un
alt impactat este schimbarea bruscă a rutinei, cum ar fi mersul la liceu și
întâlnirile cu colegii, sistarea activităților ludice sportive, ceea ce
favorizează aparația nostalgiei pentru clipele trăite anterior carantinei. De
asemenea, energia acumulată de adolescenți de-a lungul zilelor se amplifică în corp, în timp ce mediul nu oferă prea multe
variante de a gestiona sau dirija energia fizică sau psihică.
Dacă citind aceste rânduri ai empatizat cu frământările din lumea
interioară a adolescenților în contextul actual înseamnă că nu vei fi surprins
de faptul că în această perioadă aceștia ar putea resimți frustrare, plictiseală,
iritabilitate, neliniște, nervozitate, sentimente de singurătate, insomnie sau
dificultăți de concentrare. Te invit mai
departe să parcurgem împreună modalitățile prin care un adolescent poate
gestiona situația actuală.
Un prim pas important este crearea
unui program stabil și predictibil
luând în considerare activitățile pedagogice desfășurate online, timpul alocat
temelor/ proiectelor și nevoile de relaxare și recuperare a resurselor
investite de-a lungul zilei. Puteți stabili anumite ore pentru câteva
activități obișnuite în fiecare zi, cum ar fi mesele împreună cu familia, gătitul
alături de frați/părinți, jocuri de societate, vizionarea unor filme etc. Este
esențială conturarea unei rutine
care include diverse activități plăcute și hrănitoare, din punct de vedere
emoțional, pentru ca adolescentul să poată gestiona activitățile școlare.
Gestionarea
sentimentul de singurătate și a altor emoții intense se poate realiza prin menținerea
contactului cu prietenii. Ar fi indicat ca adolescentul să includă în rutina sa
zilnică o întâlnire online sau un apel telefonic cu prietenii săi. Comunicarea
cu familia și susținerea din partea părinților este un sprijin important pentru
a traversa cât mai lin această perioadă. Simpla înștiințare cu privire la
disponibilitatea familiei de a fi alături tânărlui poate oferi un sentiment de apartenență
și comuniune.
Crearea unui jurnal este o altă modalitate prin care emoțiile și trăirile din acestă
perioadă pot fi exprimate și înțelese mai bine. Jurnalul poate fi realizat în
mod creativ, personalizat și poate conține desene, picturi, poze decupate și
lipite, diverse decorații făcute din plante, flori sau frunze
Imagine preluată de pe https://www.pinterest.com/
Somnul
este un aspect central în funcționarea psihică optimă. Un ritm de somn și veghe
consecvent, adaptat nevoilor adolescentului îi oferă o resursă pentru a gestiona
stresul. Este de evitat somnul mai lung de 30 de minute dupamiaza, întrucât
poate fi un factor pentru aparația insomniei.
Activitățile
fizice favorizează un somn odihnitor, preîntâmpină creșterea agitației,
insomniei sau a iritabilității. O plimbare scurtă, respectând precauțiile oferite
de autorități, poate fi un bun prilej de a direcționa și descărca energia
fizică acumulată. Fiecare persoană preferă un anumit tip de activitate fizică:
dansul, yoga, alergatul, gimnastica, etc. Astfel, este important ca tânărul să
fie ghidat să descopere ce tip de activitate i se potrivește.
Descoperirea avantajelor/beneficiilor oferite de contextul pandemiei ajută adolescenții în a avea o
perspectivă echilibrată asupra situației și este un suport pentru a resemnifica
și gestiona dificultățile aferente acestui context. Adolescentul poate fi
ghidat să descopere părțile pozitive ale perioadei de izolare: timpul petrecut
cu familia apropiată, lucrurile noi pe care le-au descoperit despre ei înșiși,
posibilitatea de a se dedica pasiunilor sau unor proiecte de viitor, observarea
resurselor pe care le are și aprecierea faptului că a reușit să treacă prin
această experiență. Avantajele sau beneficiile pandemiei pot fi menționate în
jurnal sau pot fi redate în mod artistic, prin desen sau pictură.
În mod complementar, regăsiți în
articolele anterioare „Atașamentul și conectarea la adolescenți” sau „Pandemia
ca posibilitate” sugestii suplimentare referitoare la descoperirea
avantajelor/beneficiilor pandemiei și cum poți oferi suport adolescenților în a
se conecta cu ceilalți pentru a preîntâmpina izolarea și sentimentele de singurătate.
Bibliografie
selectivă:
Imran,
N., Zeshan, M., & Pervaiz, Z. (2020). Mental health considerations for
children & adolescents in COVID-19 Pandemic. Pakistan Journal
of Medical Sciences, 36(COVID19-S4). doi:10.12669/pjms.36.covid19-s4.2759
Orgilés,
M., Morales, A., Delvecchio, E., Mazzeschi, C., & Espada, J. P. (2020).
Immediate psychological effects of the COVID-19 quarantine in youth from Italy
and Spain. doi:10.31234/osf.io/qaz9w
Mulțumesc pentru informațiile de calitate! Este un pas important pentru înțelegerea celor mai tineri. Aștept cu interes și alte articole pe teme actuale.
RăspundețiȘtergere