Cum experimentează adolescenții perioada impusă de Pandemia Covid-19?


Articol realizat de către Ana-Maria Corliceanu, Psiholog clinician sub supervizare
Bordul științific editorial:
Conf. Univ. dr. Elena Otilia Vladislav, Lector Univ. Asociat Dr.Gabriela Marc  
   
Imagine preluată de pe https://www.voicesofyouth.org/blog/
            Sărbătorirea zilei de naștere în carantină,  nevoia de a vorbi cu prietenii dincolo de un ecran sau de a reîntâlni persoana de care ești îndragostit sunt doar câteva momente delicate prin care adolescenții ar putea trece. În plus, un alt impactat este schimbarea bruscă a rutinei, cum ar fi mersul la liceu și întâlnirile cu colegii, sistarea activităților ludice sportive, ceea ce favorizează aparația nostalgiei pentru clipele trăite anterior carantinei. De asemenea, energia acumulată de adolescenți de-a lungul zilelor se amplifică în  corp, în timp ce mediul nu oferă prea multe variante de a gestiona sau dirija energia fizică sau psihică.
Dacă citind aceste rânduri ai empatizat cu frământările din lumea interioară a adolescenților în contextul actual înseamnă că nu vei fi surprins de faptul că în această perioadă aceștia ar putea resimți frustrare, plictiseală, iritabilitate, neliniște, nervozitate, sentimente de singurătate, insomnie sau dificultăți de concentrare.  Te invit mai departe să parcurgem împreună modalitățile prin care un adolescent poate gestiona situația actuală.
Un prim pas important este crearea unui program  stabil și predictibil luând în considerare activitățile pedagogice desfășurate online, timpul alocat temelor/ proiectelor și nevoile de relaxare și recuperare a resurselor investite de-a lungul zilei. Puteți stabili anumite ore pentru câteva activități obișnuite în fiecare zi, cum ar fi mesele împreună cu familia, gătitul alături de frați/părinți, jocuri de societate, vizionarea unor filme etc. Este esențială conturarea unei rutine care include diverse activități plăcute și hrănitoare, din punct de vedere emoțional, pentru ca adolescentul să poată gestiona activitățile școlare.
Gestionarea sentimentul de singurătate și  a altor emoții intense se poate realiza prin menținerea contactului cu prietenii. Ar fi indicat ca adolescentul să includă în rutina sa zilnică o întâlnire online sau un apel telefonic cu prietenii săi. Comunicarea cu familia și susținerea din partea părinților este un sprijin important pentru a traversa cât mai lin această perioadă. Simpla înștiințare cu privire la disponibilitatea familiei de a fi alături tânărlui poate oferi un sentiment de apartenență și comuniune.
Crearea unui jurnal este o altă modalitate prin care emoțiile și trăirile din acestă perioadă pot fi exprimate și înțelese mai bine. Jurnalul poate fi realizat în mod creativ, personalizat și poate conține desene, picturi, poze decupate și lipite, diverse decorații făcute din plante, flori sau frunze
Imagine preluată de pe https://www.pinterest.com/
            Somnul este un aspect central în funcționarea psihică optimă. Un ritm de somn și veghe consecvent, adaptat nevoilor adolescentului îi oferă o resursă pentru a gestiona stresul. Este de evitat somnul mai lung de 30 de minute dupamiaza, întrucât poate fi un factor pentru aparația insomniei.
            Activitățile fizice favorizează un somn odihnitor, preîntâmpină creșterea agitației, insomniei sau a iritabilității. O plimbare scurtă, respectând precauțiile oferite de autorități, poate fi un bun prilej de a direcționa și descărca energia fizică acumulată. Fiecare persoană preferă un anumit tip de activitate fizică: dansul, yoga, alergatul, gimnastica, etc. Astfel, este important ca tânărul să fie ghidat să descopere ce tip de activitate i se potrivește.
Descoperirea avantajelor/beneficiilor oferite de contextul pandemiei ajută adolescenții în a avea o perspectivă echilibrată asupra situației și este un suport pentru a resemnifica și gestiona dificultățile aferente acestui context. Adolescentul poate fi ghidat să descopere părțile pozitive ale perioadei de izolare: timpul petrecut cu familia apropiată, lucrurile noi pe care le-au descoperit despre ei înșiși, posibilitatea de a se dedica pasiunilor sau unor proiecte de viitor, observarea resurselor pe care le are și aprecierea faptului că a reușit să treacă prin această experiență. Avantajele sau beneficiile pandemiei pot fi menționate în jurnal sau pot fi redate în mod artistic, prin desen sau pictură.
            În mod complementar, regăsiți în articolele anterioare „Atașamentul și conectarea la adolescenți” sau „Pandemia ca posibilitate” sugestii suplimentare referitoare la descoperirea avantajelor/beneficiilor pandemiei și cum poți oferi suport adolescenților în a se conecta cu ceilalți pentru a preîntâmpina izolarea și sentimentele de singurătate.          
             
Bibliografie selectivă:
Imran, N., Zeshan, M., & Pervaiz, Z. (2020). Mental health considerations for children & adolescents in COVID-19 Pandemic. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36(COVID19-S4). doi:10.12669/pjms.36.covid19-s4.2759
Orgilés, M., Morales, A., Delvecchio, E., Mazzeschi, C., & Espada, J. P. (2020). Immediate psychological effects of the COVID-19 quarantine in youth from Italy and Spain. doi:10.31234/osf.io/qaz9w

Comentarii

  1. Mulțumesc pentru informațiile de calitate! Este un pas important pentru înțelegerea celor mai tineri. Aștept cu interes și alte articole pe teme actuale.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Laboratorul de cercetare

Idei de jocuri și activități pentru copii

Implicațiile psihologice ale folosirii tehnologiei în timpul pandemiei COVID-19