Atașamentul sigur ca baza sănătoasă în relația părinte-copil
Autor: Neagu Andreea, psiholog
clinician și psihoterapeut
Bordul științific editorial:
Conf. Univ. dr. Elena Otilia Vladislav
Lector Asoc.Univ.Dr.Gabriela Marc
Bordul științific editorial:
Conf. Univ. dr. Elena Otilia Vladislav
Lector Asoc.Univ.Dr.Gabriela Marc
Preluat de pe www.mobieg.co.za |
Atașamentul dintre părinte și
copil se formează devreme, începând de la primele interacțiuni pe care cei doi
le au: de la vorbitul cu fătul în perioada prenatală până la ritualurile
zilnice de îngrijire și conectare emoționala, din primii ani de viață ai
copilului.
Atașamentul înseamnă acea
relație în care copilul are un îngrijitor, de obicei părintele, care îi oferă
siguranță prin apropierea fizica, dar și prin calitatea relației pe care cei
doi o formează de-a lungul dezvoltării copilului. Deci, pe lângă faptul că cei
mici au nevoie de apropierea fizica a unui adult pentru a supraviețui, contează
și modul în care primesc aceasta îngrijire, pentru că o relație sănătoasă
părinte-copil îl ajuta pe cel mic:
- să își dezvolte creierul și
implicit, toate procesele de învățare,
- să își dezvolte o imagine
pozitiva despre sine și despre lumea din jurul sau
- să aibă o dezvoltare psihica
sănătoasă, pe plan emoțional, social și comportamental
- să aibă reziliență ridicata- capacitatea de a se
pregăti, recupera si adapta in fata stresului, a adversități si a provocărilor.
Siguranța în relația dintre
părinte și copil este data de ghidarea, împlinirea nevoilor emoționale și
relaționale, dar și de reglarea emoționala și comportamentala pe care părintele
le oferă copilului. Atunci când părintele răspunde nevoilor copilului de a fi
îngrijit, mângâiat, hrănit emoțional și susținut, oferă cadrul pentru formarea
în relație a unei „baze de siguranță” , de la care copilul poate pleca să
exploreze lumea din jurul sau, dar la care se poate întoarce oricând are
dificultăți în exterior
O relație de atașament sigura,
sănătoasă dintre părinte și copil, cu baza în primii 2-3 ani de dezvoltare ai
copilului, are următoarele caracteristici:
- Este interactiva
- Are reciprocitate: unul
inițiază, iar celălalt răspunde
- Răspunsurile părintelui sunt
conectate, empatice și adaptate la nevoile copilului
- Include și comunicare
non-verbala, menita să acceseze emisfera dreapta a creierului- specifica
dezvoltării copiilor mici (0-3 ani)
- Include toate simțurile,
îndeosebi atingerea
- Este jucăușă
Joaca reprezintă una dintre
principalele modalități prin care o relație de atașament sigura intre părinte
și copil poate fi creata și susținută pe termen lung. Cu cât părintele se joaca
cu cel mic începând de devreme, cu atât copilul vă căștiga încredere în sine și
în ceilalți, dar și abilitați care îl vor pregăti pentru relațiile din
exteriorul familiei, cum ar fi: empatia, ascultarea altora, a-și aștepta
rândul, colaborarea cu alții, inițiativa sociala, sau inițierea și menținerea
unor relații de prietenie.
În perioadele dificile, de
adversitate din viață lor, atunci când trec prin schimbări majore sau factorii
de mediu devin imprevizibili, copiii preșcolari și școlari comunica
dificultățile lor emoționale prin comportamentele lor, dar și prin jocurile pe
care le fac. Daca urmărim jocul unui copil de 4 ani, care a trecut printr-o
intervenție medicala intruziva, vom vedea că vă aduce elemente din acea
experiența în jocul sau: un doctor care folosește instrumente medicale, un
copil care este pacient (adesea, rolurile sunt inversate, copilul vă lua rolul
de putere-al doctorului și vă pune un adult în rolul vulnerabil- al copilului).
În aceste situații dificile,
comportamentele copiilor adesea pot deveni dezadaptative, iar stările
emoționale se pot schimba, copilul devenind de nerecunoscut. Tocmai în aceste
situații, relația de atașament sigur cu părintele poate deveni un factor
protector, care ajuta copilul la stabilizarea comportamentala, emoțională și
sociala.
Cum se întâmplă aceste schimbări
in bine? Prin interacțiuni părinte-copil calde, susținătoare, care au la baza
multa joaca si interacțiune pozitiva.
In următorul articol veți găsi tipuri de jocuri care
ajuta la crearea unei relație de atașament sigure si exemple de astfel de
jocuri, care pot fi făcute cu copii mici, copii
preșcolari/grădiniță si adaptate la copii mai mari, de vârstă școlară .
Bibliografie:
Phyllis
B. Booth, Ann M. Jernberg (2010). Theraplay. Helping Parents and Children
Build Better Relationships Through Attachment-Based Play. Third Edition.
Jossey-Bass A Wiley Imprint
Gerhardt, S. (2013). Importanţa iubirii - calea prin care afecţiunea modelează creierul bebeluşului. Bucureşti: Dao Psi.
Comentarii
Trimiteți un comentariu