Eu si rolurile mele - exercițiu experiențial

 Articol realizat de către Dr. Elena Otilia Vladislav, psiholog clinician și psihoterapeut principal
 
Imagine preluată de pe https://www.auraofthoughts.com

Perioada izolării impusă de starea de urgență a fost o provocare pentru multe persoane, de a se confrunta cu dificultatea jocului simultan a mai multe roluri. Dacă înainte de starea de urgență erau clar împărțite rolurile și responsabilitățile personale, în ultimele două luni mulți dintre noi am trăim copleșitor experiența de a trebui să facem față simultan diferitelor roluri. Ca părinți, e necesar să ne descurcăm cu solicitările ce vin de la copiii care suportă greu izolarea socială și devin uneori neliniștiți, frustrați și opoziționiști. Ne-am trezit în ipostaza de a ne implica mai mult ca niciodată în activitatea lor școlară, de a-i convinge să își structureze programul, să își facă temele și de a le reaminti că nu sunt în vacanță. Descoperim acum felul în care învață, cum se concentrează sau nu la activitatea școlară on-line. În același timp, facem față responsabilităților casnice și rolului profesional, avem atenție și pentru viața de cuplu și  micile plăceri personale. La acestea se adaugă uneori neliniștile resimțite din rolul de copil pentru părinții cărora le ducem grija, dar poate și frustrarea în relație cu rolul social ce îl jucăm.

O altă provocare pentru mulți dintre noi este împărțirea spațiului în care trăim, felul în care ne respectăm spațiul personal al fiecăruia din familie și cum ne conectăm în spațiul comun. Am descoperit că nu este ușor să evităm tensiunea emoțională care apare uneori și să evităm să devenim nervoși și irascibili.

Alteori, am descoperit că avem dificultăți în programarea timpului și, deși pare că suntem mai liberi în izolare, ajungem să ne simțim mai ocupați și mai obosiți ca înainte.

Am descoperit poate acum, că apreciem faptul de a avea mai mult timp să comunicăm în familie, să ne conectăm emoțional. Totuși, după atâta timp în care am stat izolați social și am trăit o stare de incertitudine, ne putem trezi uneori amețiți de câte trebuie să facem și în câte roluri e necesar să funcționam. Să nu  ne mirăm în acest caz că avem uneori stări de apatie, insomnii și oboseală.

Este momentul să luăm o pauză și să ne uităm mai atent la noi înșine!

Dacă vă regăsiți și dumneavoastră în cele spuse mai sus, vă propun să vă luați un moment de pauză, să vă așezați într-un loc liniștit și să aveți la îndemână două coli A4 și un instrument de scris.
Sunteți pregătiți de un scurt exercițiu experiențial?

Dacă da, vă invit să treceți în revistă rolurile pe care le jucați acum. Listați-le mental sau puteți să le treceți pe o foaie de hârtie. Ce roluri joc acum în viață? Sunt părinte, partener (ă), fiu/fiică, frate/soră, prieten(ă), am un rol profesional...și lista poate continua.

Pe una dintre foile de hârtie vă rog să reprezentați fiecare dintre roluri sub forma unui cerc. Cercul va fi mai mic sau mai mare în funcție de cât de important simțiți respectivul rol în viața dvs. acum. Cercurile care reprezintă rolurile pot fi așezate pe foaie așa cum vă vine: se pot intersecta, suprapune, sau pot fi separate unele de celelalte. După ce desenați fiecare dintre cercuri, scrieți în interiorul lui ce reprezintă: Eu-părinte, Eu-partener de cuplu, Eu-profesional, Eu- fiu/fiică, Eu- prieten, etc.... 
Ați reprezentat și cercul numit Eu-Persoană? Dacă nu, unde l-ați așeza pe pagină?

După ce finalizați această diagramă a rolurilor personale, vă invit să priviți foaia și să observați ce simțiți. Cât de mult vă place sau nu vă place această reprezentare? Care dintre roluri vă reprezintă  mai mult și care mai puțin?

Vă invit să puneți degetul pe fiecare cerc și explorați mai îndeaproape rolul pe care îl reprezintă. Vă puteți întreba: Ce simt când joc acest rol? Mă mulțumește sau nu? Este un rol ales de mine sau simt că mi se impune din exterior? Ce satisfacții îmi dă acest rol? Ce dificultăți trăiesc în raport cu el? Care este relația dintre roluri? Cât de mare sau mic este cercul ce mă reprezintă pe mine ca persoană?  Dacă observ că este foarte mic sau poate chiar am uitat de el, mă întreb cât timp mai acord nevoilor mele personale? Mai știu ce nevoi am? Ce m-ar face să mă simt mai bine? Ce schimbări aș face în rolurile mele? Ce relații există între diferite roluri pe care le am?

După ce ați explorat fiecare dintre roluri, vă invit să luați cealaltă foaie de hârtie și să reprezentați rolurile așa cum doriți să fie. Puteți să schimbați sau nu dimensiunea unora dintre cercurile ce reprezintă rolurile dorite. Aveți chiar libertatea de a adăuga noi roluri......

Când terminați, vă invit să priviți și acest nou desen și observați ce vă transmite. Cât de mult vă place ce vedeți? Dacă ați schimbat dimensiunea anumitor roluri, ce înseamnă fiecare dintre schimbări pentru dvs? Ce vă aduce diferit în viață? Cum vă face să vă simțiți? Ce nevoi vă satisface fiecare dintre rolurile reprezentate acum? Ce aduce noul rol desenat în viața dvs? 

 ....... Comparați cele două desene. Ce observați?....


Ajunși în acest moment al experienței, vă invit să vă gândiți ce ați putea face acum sau în următoarea perioadă de timp ca să vă schimbați unele dintre rolurile pe care le jucați.
În final, vă puteți întreba cum vă simțiți, cu ce ați rămas în urma explorării în manieră experiențială a rolurilor dvs. prezente și a celor dorite. 

Sper că acest exercițiu v-a adus un plus de destindere, claritate interioară și o mai bună motivare pentru acțiune.

Să nu uităm că fiecare dintre noi suntem responsabili pentru starea noastră de bine și orice mică acțiune contează. Într-o stare de incertitudine, siguranța o găsim fiecare în noi înșine.

Exercițiu inspirat din cartea lui Andre Moreau-Authotherapie assisste (1995), Editions Nauwelaerts, editions Frison-Roche

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Laboratorul de cercetare

Idei de jocuri și activități pentru copii

Atașamentul și conectarea la adolescenți