Tulburările comportamentale și emoționale ale copiilor în timpul epidemiei COVID-19
Tulburările comportamentale și emoționale ale copiilor în
timpul
epidemiei COVID-19
(Material tradus și adaptat de Daniela
Neculai, Psihoterapeut și Psiholog clinician sub supervizare și Dr.Corina Paica, Psiholog clinician și Consiier autonom)
Pandemia a fost percepută la nivel
mondial ca o amenințare majoră pentru sănătate și un pericol pentru economia
globală, afectând viața oamenilor prin influențarea comportamentului lor de zi
cu zi și provocarea de sentimente
de anxietate, panică, depresie, de multe ori declanșând o teamă intensă.
În acest context, studiul
dinamicii familiale are un rol important și este necesară totodată analiza
modalităților prin care membrii
familiei fac față noilor provocări. Deși copiii par mai puțin vulnerabili decât
adulții în ceea ce privește COVID-19, informațiile inițiale din zonele Chinei
lovite de focar indică faptul că atât copiii, cât și adolescenții au fost
afectați psihologic, manifestând probleme de comportament și emoționale.
Grupul de lucru China-EPA-UNEPSA
(China-The European Paediatric Association–Union of Naţional European
Paediatric Societies and Association, 2020) a realizat o analiză al cărei scop
este sensibilizarea cu privire la nevoile psihologice ale copiilor în timpul
epidemiei și raportarea din timp a datelor colectate în zonele afectate de
COVID-19 din China, subliniind rolul familiilor și îngrijitorilor cu privire la
recunoașterea și gestionarea emoțiilor negative ale copiilor.
EPIDEMIOLOGIA
COVID-19
În China, COVID-19 a afectat
copiii cu vârste între 3 luni și 17 ani, cei mai mulți dintre ei au avut
contacte apropiate cu persoane infectate sau făceau parte dintr-un grup
familial în care
existau cazuri.
La data redactării articolului, autorii menționează faptul că nu există
date oficiale despre numărul de persoane simptomatice și asimptomatice pozitive
pentru COVID-19 în grupul celor cu vârsta sub 18 ani.
Deși copiii par a fi mai puțin
vulnerabili decât adulții la COVID-19, rapoarte inițiale din zonele chineze
lovite de focar, indică faptul că adolescenții și copiii au fost afectaţi din
punct de vedere psihologic, manifestând probleme de comportament.
INVESTIGAREA
TIMPURIE A REACȚIILOR COMPORTAMENTALE ȘI EMOȚIONALE ALE COPIILOR
Copiii nu sunt indiferenți în fața
impactul dramatic al epidemiei Covid-19. Ei experimentează temeri,
incertitudini, izolare fizică și socială și pot să lipsească de la școală
pentru o perioadă lungă. Înțelegerea emoțiilor și reacțiilor lor sunt esențiale
pentru a aborda corect nevoile acestora. Un studiu preliminar efectuat în
provincia Shaanxi în februarie 2020, avizat de către autoritățile locale, a
arătat că cele mai frecvente probleme psihologice și de comportament în rândul
a 320 de copii și adolescenți
(168 fete și 142 băieți) cu vârstă între 3-18 ani erau în legătură cu
dependența emoțională, distragere atenției, iritabilitate și frica de a pune
întrebări despre epidemie (Jiao et al., 2020).
Din cauza restricțiilor de
mobilitate legate de epidemie luate de către guvernului chinez și aplicate de
către autoritățile locale și naționale, studiul a fost realizat folosind un
chestionar online pentru a investiga comportamentul copiilor și răspunsurile
emoționale cu privire la epidemie. Chestionarul, care a fost completat de
părinți, a inclus din Manualul de diagnostic și statistică al tulburărilor
mentale (DSM-5) criteriile din cadrul evaluărilor interculturale pentru
tulburărilor de anxietate și depresie.
Teama de a întreba despre epidemie
și despre starea de sănătate a rudelor, insomniile precum și coșmarurile,
apetitul scăzut, disconfortul fizic, agitația și neatenția, dependența
emoțională și problemele de separare au fost principalele afecțiuni psihologice
investigate.
STRESUL PSIHOLOGIC
AL COPIILOR EXPUȘI LA EVENIMENTE OSTILE
Deși baza de cunoștințe cu privire
la răspunsurile copiilor în perioade de traume și evenimente ostile s-a extins, tabloul răspunsurilor lor în timpul epidemiilor rămâne
sărac. Totuși vulnerabilitatea lor face ca acesta să fie un grup important de
studiu. Mai multe lucrări
au prezentat efectele dăunătoare ale stresului psihologic, cauzat de
evenimentele negative, asupra copiilor. Anxietatea, depresia, letargia,
afectarea interacțiunii sociale și apetitul redus sunt manifestări frecvent
raportate. Efectele fiziologice includ un sistem imunitar slăbit sau compromis.
Pe parcursul evenimentelor
negative, copiii sunt adesea obligați să rămână acasă pentru perioade lungi
generate de izolarea forțată și
închiderea școlilor, rezultând un contact limitat cu colegii de clasă și
activitate fizică redusă.
Un studiu preliminar realizat în
provincia Shaanxi în timpul epidemiei COVID-19 de către grupul de lucru
colaborativ China-EPA-UNEPSA a arătat că cei din grupa de vârstă mai tânără
(3-6 ani) erau mai predispuși decât copiii mai mari să manifeste simptome, cum
ar fi dependenta emoțională și să se teamă că membrii familiei s-ar putea
infecta. (P = .002). Copiii cu vârsta cuprinsă între 6 și 18 ani sunt mai
predispuși să fie neatenți (P = .049) și să solicite informații în mod repetat
(P = .003). Dependența emoțională, neatenția și iritabilitatea au fost cele mai
severe condiții psihologice demonstrate la copiii din toate grupele de vârstă.
IMPORTANȚA CREȘTERII
REZILIENȚEI LA COPIII EXPUȘI EPIDEMIEI
Copiii care se confruntă cu
evenimente neașteptate și necunoscute prezintă de obicei diverse reacții de
stres, după cum s-a confirmat în studiu efectuat în China în timpul epidemiei
COVID-19. Reziliența, capacitatea personală care îi ajută pe copii să gestioneze atât micile dezamăgiri, cât și
traumele, poate fi învățată prin programe de sănătate publică pentru copii și
adolescenți. Dacă sunt sprijiniți în mod corespunzător de către profesioniștii din
domeniul sănătății, familie și alte resurse sociale, inclusiv mediul școlar,
copiii și adolescenții pot depăși în mod corespunzător o stare de suferință și
se pot stabiliza emoțional.
CONCLUZII
Măsurile sugerate de specialiștii
chinezi părinților și membrilor familiei au inclus creșterea comunicării cu
copiii pentru a le răspunde fricilor și îngrijorărilor, joaca și colaborarea pentru a atenua
singurătatea, muzicoterapia sub formă de cântec pentru a reduce îngrijorarea, frica și stresul pe care
le poate simți copilul.
Toate aceste măsuri sunt axate pe
sprijinirea copilului pentru a trece prin acest moment dificil. Mai mult,
părinții ar trebui să fie atenți la dificultățile de somn și coșmaruri, să
încurajeze metodele de relaxare, să fie un model de atitudine psihologică pozitivă pentru a
reduce stresul și să atragă atenția în direcții cât mai productive și pozitive.
Sursa : Jiao, W.Y., Wang, L. N., Liu, J., Fang, S. F., Jiao, F.
Y., Pettoello-Mantovani, M., & Somekh, E. (2020). The Journal of
Pediatrics. In press. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2020.03.013
Comentarii
Trimiteți un comentariu