”Să înțelegem stările prin care trec copiii în timpul pandemiei”
Dragi urmăritori, ne dorim să venim spre dumneavoastră săptămânal cu o temă de interes. Vom posta zilnic materiale legate de tema anunțată.
Vom răspunde, printre altele, la următoarele:
🤷♀️ Cum le vorbim copiilor despre Covid-19.
💫 Dificultățile emoționale și de comportament ale copiilor în timpul pandemiei.
🦸♂️ Modalități de dezvoltare a rezilienței copiilor în timpul pandemiei.
Cum să le vorbim copiilor despre COVID -19
Gestionarea impactului psihologic
Dr Geneviève
Beaulieu-Pelletier, PhD, psiholog clinician
Dr Frédérick L.
Philippe, PhD, profesor cercetător, psihologie, UQAM
(Material
tradus și adaptat de Ioana Waszkiewicz)
În fața
repercursiunilor importante cu care ne confruntăm colectiv datorită propagării
noului virus COVID-19, trebuie
să explicăm copiilor noştri de ce şcoala s-a suspendat; de ce întrecerile
sportive, prezentarea spectacolelor şi atâtea alte activităţi au fost anulate;
de ce nu pot să meargă la cinema sau la centrul de trambuline; de ce băiatul cu
pizza poartă mască; de ce se vorbeşte tot timpul despre virus la TV și la
radio?
Cum pot să explic
virusul COVID-19 copilului meu?
1.
Explicați
Explicaţi că „Există
un virus nou, ca cel al gripei. Doar că nu există vaccin pentru a împiedica
boala să se instaleze, pentru că încă nu cunoaştem bine acest virus. Ceea ce
este bine, faţă de gripă obişnuită, este că suntem capabili să restrângem
influența virusului dacă îl împiedicăm să se plimbe peste tot”
Explicaţi că scopul
măsurilor actuale este să fie împiedicată propagarea virusului, pentru a
proteja persoanele vulnerabile.
2.
Securizaţi, relativizaţi
Ceea ce înţeleg copiii
cu privire la situaţia actuală poate activa angoase în legătură cu integritatea
lor şi a persoanelor apropiate. („O să
mă îmbolnăvesc? Dar tata? Oamenii pot muri din cauza acestui virus?”)
Copilul poate avea
nevoie să fie securizat: copilul nu este în pericol, şi nici părinţii lui, şi
nici fraţii şi surorile lui pentru că ei sunt sănătoşi. Dar există persoane mai
fragile decât ei, cum ar fi persoane care au deja diferite boli sau au deja
alte dificultăţi importante privind sănătatea lor.
3.
Folosiţi povești sau imagini
Faceţi-l să înţeleagă
cum se transmite virusul şi de ce se iau măsuri de precauţie pentru persoanele
mai fragile. Folosiţi imagini şi metafore adaptate vârstei copilului.
De exemplu puteți
povesti:
„Este
ca şi când am fi nişte maşinuţe care pot transporta virusul de la o maşinuţă la
alta. În cazul ăsta, service-urile auto ar putea primi multe maşinuţe stricate
pentru reparat în acelaşi timp, şi ar putea să le fie greu să repare toate
maşinuţele în acelaşi timp. Dacă maşinuţa ta este în stare bună, tu doar
transporţi virusul în portbagaj, şi poate că nici nu-ţi dai seama că îl ai în
portbagaj. Dacă altă maşinuţa îţi dă virusul, iar maşina ta este mai veche,
atunci virusul poate să strice maşina ta”.
E posibil să se strice
maşina ta şi să fie nevoie să o duci la reparat.
4.
Redaţi sentimentul de control
În fața sentimentului de neputinţă
activat, este securizant să redăm copilului sentimentul de control şi să punem
accent pe ajutorul pe care îl poate da fiecare.
„Şcoala ta s-a închis pentru a
împiedica ca virusul să se suie în prea multe maşini. Acesta este modul de a
ajuta pe care l-a găsit directoarea ta. Spectacolul de dans pe care îl
pregăteai s-a anulat din acelaşi motiv. Acesta este modul în care profesorul
tău poate să ajute. Şi cercetătorii lucrează din greu în momentul ăsta pentru a
găsi tratamente (vaccin), pentru ca mai puţine maşini să transporte virusul şi
să ajungă în service”
„Şi noi putem să ajutăm în mai
multe feluri. Cum ar fi să ne spălăm bine pe mâini. Când spălăm bine maşinuţa
noastră, ea devine curată şi nu mai transportă virusul”.
Informaţii
utile suplimentare
Aşteptaţi-vă
la reacţii emoţionale din cele mai diverse, nu doar anxietate. De exemplu, sub reacţii
de furie sau iritare se poate ascunde un sentiment de angoasă şi de
insecuritate.
Respectaţi
ritmul copilului. Copilul
este pregătit să primească răspunsuri oneste la întrebările pe care le pune,
fără însă a merge mai departe.
„Bunicul
este mai în vârstă, şi problemele lui de sănătate îl fac mai fragil. Maşina lui
este mai fragilă, dar toată lumea din jurul lui face un efort pentru a nu-i da
virusul maşinii lui. Pentru asta există service-uri, pentru a repara maşinile
care se strică.”
Să
evităm să transmitem angoasele noastre proprii de adulţi
Să
facem distincţia între angoasele noastre de adulţi (neputinţa, îngrijorări
logistice sau teamă de scenarii catastrofice) şi cele ale copiilor noştri
(schimbarea rutinelor şi pierderea reperelor); aceasta ne permite să fim atenţi
la nevoile lor reale. Nu ezitaţi să solicitaţi sprijin psihologic în caz de
nevoie.
Oferiţi
copilului spaţiu pentru a-i primi emoţiile şi întrebările
Folosiţi
explicaţii şi un vocabular adaptat pentru vârsta copilului
Însoţiţi-vă
copilul în mod ludic
De
exemplu, găsiţi un cântecel amuzant de fredonat în timpul celor 20 secunde cât
copilul se spală pe mâini sau practicaţi spălarea pe mâini în familie.
Limitaţi
expunerea copilului la mass-media şi la discuţiile între adulţi cu privire la
situaţie. Copilul
care se joacă lângă noi absoarbe multe din informaţiile vehiculate şi din
încărcarea emoţională a adulţilor.
Comentarii
Trimiteți un comentariu