Moduri de a promova reziliența copiilor la pandemia COVID-19
Jessica Dym Bartlett și Rebecca Vivrette
(traducere Daniela Neculai, Psihoterapeut și Psiholog clinician sub supervizare)
Bordul științific editorial:
Conf. Univ. dr. Elena Otilia Vladislav
Lector Asoc.Univ.Dr.Gabriela Marc
Bordul științific editorial:
Conf. Univ. dr. Elena Otilia Vladislav
Lector Asoc.Univ.Dr.Gabriela Marc
INTRODUCERE
Pandemia COVID-19 și factorii de
stres la nivel social și economic pot
submina dezvoltarea și bunăstarea copiilor. Nu numai că trebuie să facă față
schimbărilor majore ale vieții de zi cu zi, cum ar fi distanțarea fizică și
izolarea la domiciliu, dar familiile lor pot lupta pentru a le satisface nevoile
fizice și emoționale de bază. Rata sărăciei, șomajul, problemele de sănătate
mintală parentală și abuzul de substanțe, abuzul și neglijarea copiilor și
violența partenerilor tind să crească în timpul dezastrelor. Este posibil ca
aceşti copiii să nu primească sprijinul necesar de care au nevoie atunci când
serviciile comunitare sunt limitate și puțini adulți au contact direct cu
copiii.
Vestea bună este că mai mult de
patru decenii de cercetări privind reziliența ne arată că factorii protectori
pot amortiza copiii de vătămări și pot să crească șansele ca aceștia să se
adapteze pozitiv la adversități, cum ar fi pandemia COVID-19. Familiile și
comunitățile pot colabora pentru a promova acești factori de protecție.
Definiții:
Factorii de protecție: Evenimente, condiții
și caracteristici ale copiilor, familiilor și mediului înconjurător într-un
sens mai larg, care cresc șansele unei persoane la dezvoltare sănătoasă și
rezultate pozitive în vieță, în ciuda expunerii la adversități
semnificative.
Reziliența: Procesul de adaptare
pozitivă la adversitatea care apare în interacțiunile dintre copii și mediile
lor.
Factorul de protecție nr. 1: Îngrijitori sensibili și
receptivi
Factorul principal în recuperarea
copilului după un eveniment advers sau traumatic este prezența unui adult
sensibil și grijuliu. Pentru a sprijini dezvoltarea sănătoasă a copilului în
timpul COVID-19, copiii și tinerii trebuie să mențină relaţii adecvate vârstei
și regulate cu adulții importanți din viața lor. De exemplu, copiii mici pot
avea nevoie de mai mult timp față în față, pentru a stabilii relaţia, decât
copiii mai mari și adolescenții, care sunt capabili să relaţioneze virtual.
·
Părinții și alți îngrijitori pot:
o
Să petreacă timp de calitate cu copiii. Chiar și perioadele scurte de joacă, de
citit, de ieșit în aer liber și de conversație pot stimula sentimentul de
siguranță și securitatea pe parcursului unei perioade nesigure sau
înfricoșătoare.
o
Să rămână conectați chiar și atunci când separarea
fizică este necesară din motive de siguranță. Stabiliţi ore astfel încât copiii
să vorbească cu îngrijitorii îndepărtați folosind chat-uri video online,
apeluri telefonice, e-mailuri, texte sau scrisori. Aceste conexiuni sunt
importante pentru a ajuta copiii să se simtă în siguranță și susțineți pe
parcursul pandemiei.
Factorul de protecție nr. 2: Satisfacerea nevoilor
de bază
Respectarea nevoilor de bază ale
copiilor și familiilor, cum ar fi hrana, adăpostul, îmbrăcămintea și
îngrijirile medicale și de sănătate mintală este esențială pentru protejarea
bunăstării copiilor în perioadele stresante. Mobilizarea activă a resurselor
tangibile pentru familii în timpul pandemiei este deosebit de importantă pentru
familiile care se confruntă cu riscuri suplimentare, cum ar fi instabilitatea
economică, pierderea locului de muncă și nevoile de sănătate sau de sănătate
mintală.
·
Părinții și alți îngrijitori pot:
o
Să ştie că a cere ajutor este
un semn de forță și resurse, nu de slăbiciune.
o
Să identifice
serviciile locale utile prin intermediul actualului furnizor de servicii,
școală sau program de educație
și îngrijire timpurie a copilului; sau prin intermediul site-urilor web și al
liniilor de contact ale agențiilor locale, a centrelor de resurse familiale sau
a specialiștilor în resurse comunitare.
Factorul de protecție nr. 3: Sprijin emoțional
pentru copii
Schimbările emoționale și de
comportament ale copiilor sunt de aşteptat în timpul unei pandemii, având în
vedere că toată lumea se adaptează la modificările rutinelor zilnice. Unii
copii pot prezenta semne de suferință emoțională (de exemplu, dependență
emoțională, anxietate, tristețe, furie). Dar, cu un sprijin emoțional puternic
din partea adulților și a comunităților, majoritatea copiilor se vor întoarce
la nivelul lor tipic de funcționare de dinainte de pandemie.
·
Părinții și alți îngrijitori pot:
o
Să utilizeze
cei 3 R (reasigurare, rutine, reglementări): reasigurați-i pe copii de
siguranța lor și siguranța persoanelor dragi; mențineți rutine previzibile (de
exemplu, dormit, mâncare, învățare, joc); susţineţi abilitățile de reglementare
ale copiilor, ajutându-i să gestioneze sentimente dificile (de exemplu,
respirație profundă, mișcare, timp liniștit); și să vă faceți timp pentru
„check-in-uri” emoționale (de exemplu, oferiți copiilor oportunități de a pune
întrebări, de a vorbi despre sentimentele lor și de a obține informații și
suport adecvate vârstei).
o
Să accentueze pozitivul. Poveștile despre
speranță și rezistență (de exemplu, oameni care se ajută reciproc sau animale)
oferă o contrabalansare importantă negativității și fricii cu privire la
pandemie. Dacă cărțile nu sunt disponibile acasă, încercați să accesați cărți
online gratuite pentru copii și adolescenți.
Factorul de protecție nr. 4: Sprijin pentru
bunăstarea îngrijitorului
Atunci când nevoile părinților și
ale altor îngrijitori sunt satisfăcute, copiii pot mai repede să primească
îngrijiri sensibile și receptive. Protejarea sănătății mintale și fizice a
adulților este o strategie eficientă pentru promovarea bunăstării copiilor în
timpul și după o pandemie.
·
Părinții și alți îngrijitori pot:
o
Ori de câte ori este posibil, să acorde cu prioritate timp și energie pentru activitățile care sunt cele mai
importante și semnificative pentru îngrijitorii și familiile lor (de exemplu,
activități plăcute cu familia acasă, sărbătorirea zilelor de naștere și alte
evenimente importante, să ţină legătura cu prietenii) și concentrează-te pe
ceea ce poate fi realizat în mod rezonabil în aceste circumstanțe.
o
Să facă pauze de
la responsabilitățile de la muncă și cele de îngrijire. De perioadele scurte de timp petrecute pentru
îngrijirea de sine (de exemplu, odihnă, exercițiu, atenție, citire, rugăciune)
poate beneficia
întreaga familie.
o
Să accepte membrii familiei, prietenii, grupurile religioase și profesioniștii
care pot oferi sprijin pentru gestionarea provocărilor de sănătate emoțională
și mentală, cum ar fi stresul, anxietatea și depresia.
Factorul de protecție nr. 5: Conectarea socială
Conexiunile sociale pozitive sunt
factori de protecție importanți atât pentru copii, cât și pentru adulți în
timpul unei pandemii. Deși contactul în persoană poate fi limitat, distanțarea
fizică nu ar trebui să se transforme într-o izolare socială, ceea ce este un
factor de risc pentru abuzul și neglijarea copilului, consumul de substanțe
pentru adulți și tineri și violența în familie. Monitorizarea siguranței
copiilor este deosebit de importantă în timpul pandemiei.
·
Părinții și alți îngrijitori pot:
o
Să petreacă timp virtual în mod regulat cu
membrii familiei și prietenii (de exemplu, online sau prin
poștă, în funcție de resursele fiecărei familii).
o
Să încurajeze copiii mai mari și adolescenții
să rămână conectați social prin mijloace virtuale.
o
Când timpul este limitat, să se concentreze pe conexiunile cu familia, prietenii, figurile
religioase, furnizorii de servicii sau alții care oferă cele mai utile tipuri
de sprijin.
o
Să se conecteze cu alții prin hobby-uri și
oportunități comune de a ajuta în comunitate, acestea pot fi satisfăcătoare și
semnificative (de exemplu, donarea de provizii, scrierea scrisorilor adulților
mai în vârstă).
o
Să comunice cu alte familii ce au copii
pentru a verifica starea lor de bine și a le oferi sprijin.
Comentarii
Trimiteți un comentariu