Moduri de a promova reziliența copiilor la pandemia COVID-19

   Jessica Dym Bartlett și Rebecca Vivrette
(traducere Daniela Neculai, Psihoterapeut și Psiholog clinician sub supervizare)
Bordul științific editorial:
Conf. Univ. dr. Elena Otilia Vladislav
Lector Asoc.Univ.Dr.Gabriela Marc  
 
Imaginea preluată de pe www..health.sunnybrook.ca


INTRODUCERE

Pandemia COVID-19 și factorii de stres la nivel social și economic pot submina dezvoltarea și bunăstarea copiilor. Nu numai că trebuie să facă față schimbărilor majore ale vieții de zi cu zi, cum ar fi distanțarea fizică și izolarea la domiciliu, dar familiile lor pot lupta pentru a le satisface nevoile fizice și emoționale de bază. Rata sărăciei, șomajul, problemele de sănătate mintală parentală și abuzul de substanțe, abuzul și neglijarea copiilor și violența partenerilor tind să crească în timpul dezastrelor. Este posibil ca aceşti copiii să nu primească sprijinul necesar de care au nevoie atunci când serviciile comunitare sunt limitate și puțini adulți au contact direct cu copiii.
Vestea bună este că mai mult de patru decenii de cercetări privind reziliența ne arată că factorii protectori pot amortiza copiii de vătămări și pot să crească șansele ca aceștia să se adapteze pozitiv la adversități, cum ar fi pandemia COVID-19. Familiile și comunitățile pot colabora pentru a promova acești factori de protecție. 

Definiții:

Factorii de protecție: Evenimente, condiții și caracteristici ale copiilor, familiilor și mediului înconjurător într-un sens mai larg, care cresc șansele unei persoane la dezvoltare sănătoasă și rezultate pozitive în vieță, în ciuda expunerii la adversități semnificative. 
Reziliența: Procesul de adaptare pozitivă la adversitatea care apare în interacțiunile dintre copii și mediile lor.
 
Imagine preluată de pe www.nzherald.co.nz
Factorul de protecție nr. 1: Îngrijitori sensibili și receptivi

Factorul principal în recuperarea copilului după un eveniment advers sau traumatic este prezența unui adult sensibil și grijuliu. Pentru a sprijini dezvoltarea sănătoasă a copilului în timpul COVID-19, copiii și tinerii trebuie să mențină relaţii adecvate vârstei și regulate cu adulții importanți din viața lor. De exemplu, copiii mici pot avea nevoie de mai mult timp față în față, pentru a stabilii relaţia, decât copiii mai mari și adolescenții, care sunt capabili să relaţioneze virtual.
·      Părinții și alți îngrijitori pot:
o   Să petreacă timp de calitate cu copiii. Chiar și perioadele scurte de joacă, de citit, de ieșit în aer liber și de conversație pot stimula sentimentul de siguranță și securitatea pe parcursului unei perioade nesigure sau înfricoșătoare.
o   Să rămână conectați chiar și atunci când separarea fizică este necesară din motive de siguranță. Stabiliţi ore astfel încât copiii să vorbească cu îngrijitorii îndepărtați folosind chat-uri video online, apeluri telefonice, e-mailuri, texte sau scrisori. Aceste conexiuni sunt importante pentru a ajuta copiii să se simtă în siguranță și susțineți pe parcursul pandemiei.

Factorul de protecție nr. 2: Satisfacerea nevoilor de bază

Respectarea nevoilor de bază ale copiilor și familiilor, cum ar fi hrana, adăpostul, îmbrăcămintea și îngrijirile medicale și de sănătate mintală este esențială pentru protejarea bunăstării copiilor în perioadele stresante. Mobilizarea activă a resurselor tangibile pentru familii în timpul pandemiei este deosebit de importantă pentru familiile care se confruntă cu riscuri suplimentare, cum ar fi instabilitatea economică, pierderea locului de muncă și nevoile de sănătate sau de sănătate mintală.
·      Părinții și alți îngrijitori pot:
o   Să ştie că a cere ajutor este un semn de forță și resurse, nu de slăbiciune.
o   Să identifice serviciile locale utile prin intermediul actualului furnizor de servicii, școală sau program de educație și îngrijire timpurie a copilului; sau prin intermediul site-urilor web și al liniilor de contact ale agențiilor locale, a centrelor de resurse familiale sau a specialiștilor în resurse comunitare.

Factorul de protecție nr. 3: Sprijin emoțional pentru copii

Schimbările emoționale și de comportament ale copiilor sunt de aşteptat în timpul unei pandemii, având în vedere că toată lumea se adaptează la modificările rutinelor zilnice. Unii copii pot prezenta semne de suferință emoțională (de exemplu, dependență emoțională, anxietate, tristețe, furie). Dar, cu un sprijin emoțional puternic din partea adulților și a comunităților, majoritatea copiilor se vor întoarce la nivelul lor tipic de funcționare de dinainte de pandemie.
·      Părinții și alți îngrijitori pot:
o   Să utilizeze cei 3 R (reasigurare, rutine, reglementări): reasigurați-i pe copii de siguranța lor și siguranța persoanelor dragi; mențineți rutine previzibile (de exemplu, dormit, mâncare, învățare, joc); susţineţi abilitățile de reglementare ale copiilor, ajutându-i să gestioneze sentimente dificile (de exemplu, respirație profundă, mișcare, timp liniștit); și să vă faceți timp pentru „check-in-uri” emoționale (de exemplu, oferiți copiilor oportunități de a pune întrebări, de a vorbi despre sentimentele lor și de a obține informații și suport adecvate vârstei).
o   Să accentueze pozitivul. Poveștile despre speranță și rezistență (de exemplu, oameni care se ajută reciproc sau animale) oferă o contrabalansare importantă negativității și fricii cu privire la pandemie. Dacă cărțile nu sunt disponibile acasă, încercați să accesați cărți online gratuite pentru copii și adolescenți.

Factorul de protecție nr. 4: Sprijin pentru bunăstarea îngrijitorului

Atunci când nevoile părinților și ale altor îngrijitori sunt satisfăcute, copiii pot mai repede să primească îngrijiri sensibile și receptive. Protejarea sănătății mintale și fizice a adulților este o strategie eficientă pentru promovarea bunăstării copiilor în timpul și după o pandemie.
·      Părinții și alți îngrijitori pot:
o   Ori de câte ori este posibil, acorde cu prioritate timp și energie pentru activitățile care sunt cele mai importante și semnificative pentru îngrijitorii și familiile lor (de exemplu, activități plăcute cu familia acasă, sărbătorirea zilelor de naștere și alte evenimente importante, să ţină legătura cu prietenii) și concentrează-te pe ceea ce poate fi realizat în mod rezonabil în aceste circumstanțe.
o   Să facă pauze de la responsabilitățile de la muncă și cele de îngrijire. De perioadele scurte de timp petrecute pentru îngrijirea de sine (de exemplu, odihnă, exercițiu, atenție, citire, rugăciune) poate beneficia  întreaga familie.
o   Să accepte membrii familiei, prietenii, grupurile religioase și profesioniștii care pot oferi sprijin pentru gestionarea provocărilor de sănătate emoțională și mentală, cum ar fi stresul, anxietatea și depresia.

Factorul de protecție nr. 5: Conectarea socială

Conexiunile sociale pozitive sunt factori de protecție importanți atât pentru copii, cât și pentru adulți în timpul unei pandemii. Deși contactul în persoană poate fi limitat, distanțarea fizică nu ar trebui să se transforme într-o izolare socială, ceea ce este un factor de risc pentru abuzul și neglijarea copilului, consumul de substanțe pentru adulți și tineri și violența în familie. Monitorizarea siguranței copiilor este deosebit de importantă în timpul pandemiei.
·      Părinții și alți îngrijitori pot:
o   Să petreacă timp virtual în mod regulat cu membrii familiei și prietenii (de exemplu, online sau prin poștă, în funcție de resursele fiecărei familii).
o   Să încurajeze copiii mai mari și adolescenții să rămână conectați social prin mijloace virtuale.
o   Când timpul este limitat, să se concentreze pe conexiunile cu familia, prietenii, figurile religioase, furnizorii de servicii sau alții care oferă cele mai utile tipuri de sprijin.
o   Să se conecteze cu alții prin hobby-uri și oportunități comune de a ajuta în comunitate, acestea pot fi satisfăcătoare și semnificative (de exemplu, donarea de provizii, scrierea scrisorilor adulților mai în vârstă).
o   Să comunice cu alte familii ce au copii pentru a verifica starea lor de bine și a le oferi sprijin.


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Laboratorul de cercetare

Idei de jocuri și activități pentru copii

Implicațiile psihologice ale folosirii tehnologiei în timpul pandemiei COVID-19