Sandplay- între joc și transformare. Scurtă introducere în terapia prin jocul cu nisip

 Articol realizat de către Andreea Alexandru și Mihaela Petrescu,
psihologi masteranzi ai programului Masteral ,,Psihologia Clinică a Copilului, Cuplului și Familiei’’ .


Sandplay sau terapia prin jocul cu nisip este o abordare terapeutică profundă și delicată, care
poate fi folosită atât în lucrul cu copiii, cât și cu adulții, în terapia de cuplu și chiar și în
terapia de familie.
Sandplay-ul este o terapie nondirectivă, noninterpretativă și nonverbală, în care, ,,într-un
cadru liber și protejat’’( Dora Kalff), conștientul face un pas în spate și lasă inconștientul să
lucreze pentru creșterea și maturizarea emoțională a pacientului.  Astfel, conținuturile
inconștiente și zonele de umbră sunt aduse la suprafață prin intermediul simbolurilor, iar prin
realizarea de lădițe în nisip, pacientul își remodelează propriul creier, creând conexiuni
neuronale noi, care suprijina comportamentele mai adaptative și ajută la dispariția
simptomelor.

 

Spre deosebire de un cabinet de terapie clasică, în cadrul unui cabinet Sandplay se regăsesc câteva particularități : lădița cu nisip, miniaturile și apa. Lădița de Sandplay are rolul de a conține lumea pe care pacientul o proiectează în interiorul acesteia, iar fundul albastru ne trimite cu gândul la mare, dar și la cer, ca element terestru. Nisipul oferă o experiență kinestezică extrem de plăcută și contribuie la transa hipnotică (,, transa Sandplay’’) în care pacientul întră în procesul propriu-zis de creare a lădiței. Apa este văzută ca un agent al transformării, iar prin folosirea nisipului umed, pacientul iese dintr-o stare pasivă și intră într-o stare în care devine mai activ. În acest fel, el conștientizează că poate da formă și că poate schimba lucruri, atât în lădița de Sandplay, cât și în viața de zi cu zi. În ceea ce privește colecția de miniaturi, aceasta cuprinde o gamă largă de figurine, precum: oameni, animale și păsări,  copaci, mobilier și obiecte casnice, mijloace de transport, elemente ale naturii (vulcani, peștera), materiale naturale (pietre, semințe, conuri de brad etc) și pietre.

Astfel, figurinele, apa și nisipul  au o încărcătură simbolică și în Sandplay sunt folosite pentru a exprima într-un mod liber și nedirecționat acele trăiri, emoții sau întâmplări pe care persoana dorește să si le exprime. Simbolurile au capacitatea de a face invizibilul vizibil iar o imagine valorează cât o mie de cuvinte.

Când comunicăm, cuvintele reprezintă modalitatea de exprimare cel mai des folosită, dar, cu toate acestea, sunt și cazuri în care, pentru a putea ajunge la o anumită întelegere, va fi necesar  să experientăm și aspectul imaginativ, afectiv, senzorial sau kinestezic al acelei situații.

Imaginația, creativitatea și capacitatea de a crea imagini, despre care se crede că este specifică doar oamenilor, se află la baza creării de simboluri. Simbolurile reprezintă o întreagă experiență încapsulată într-un singur loc.

În copilărie, când limbajul nu era încă dezvoltat, creierul a fost obișnuit să înteleagă lumea prin imagini. Din această perspectivă, este logic ca cele mai profunde și intense trăiri, emoții și conflicte din noi înșine să le putem exprima prin simboluri sau imagini. 


Deși inițial a fost conceput ca o metodă de intervenție pentru copii, jocul fiind principala lor modalitate de exprimare, Sandplay poate fi folosit si cu adulții, însă aceștia pot prezenta anumite rezistențe la această terapie (neîncredere, frică de necunoscut, anxietate de performanță etc). Pe adulți îi invităm să se conecteze la corpul și la emoțiile lor pentru a obține mai multă împământare și prezență, iar ulterior pot să lucreze la lădița cu nisip.

 În final, vă recomandăm o metodă practică de creare a unei lădițe virtuale de Sandplay, prin intermediul unei aplicații online, creată de către Oaklander Training: https://www.onlinesandtray.com/.

 

Poze: Mihaela Petrescu (arhiva personală)

 

 

 

 

Bibliografie:

1.     Amman, R. (2018) Terapia prin jocul cu nisip- Sandplay, Ed. Trei, Bucureşti;

2.     Pattis, Z. E. (2013) Sandwork expresiv. O abordare jungiană, Ed. Herald, Bucureşti;

3.     Asociația Română pentru Terapia prin Jocul cu Nisip: https://www.sandplayacademy.ro/;

4.     Institutul de Sandplay Therapy din România : https://sandplay.ro/.

5.     https://www.youtube.com/watch?v=9Y7K-7FIfg8

 

 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Laboratorul de cercetare

Idei de jocuri și activități pentru copii

Atașamentul și conectarea la adolescenți